Czy Teaching Knowledge Test daje kwalifikacje, w tym przygotowanie pedagogiczne, do pracy w szkole?


Autor: Magdalena Palowska-Trzebuniak


Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1798), zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zgodnie z § 15 ww. rozporządzenia, organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze nie są organizowane w ramach kształcenia specjalnego wyłącznie dla osób posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a w ramach udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli (w tym nauczycieli specjalistów) określa rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102). Należy zauważyć, że na kwalifikacje nauczycieli składają się dwa elementy: tzw. kwalifikacje merytoryczne oraz przygotowanie pedagogiczne.

Generalnie (ogólna zasada dla potrzeb niniejszego artykułu, jednak każdy przypadek należy analizować indywidualnie) można stwierdzić, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku studiów zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami i posiada przygotowanie pedagogiczne. Od tej zasady są wyjątki, np. gdy kierunek nie jest zgodny z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, ale dana osoba ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne. Przygotowanie pedagogiczne musi być z kolei potwierdzone dyplomem ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu lub innym dokumentem wydanym przez uczelnię, lub świadectwem ukończenia studiów podyplomowych lub ukończeniem zakładu kształcenia nauczycieli, potwierdzonym dyplomem ukończenia takiego zakładu, lub ukończeniem kursu kwalifikacyjnego, potwierdzonym świadectwem ukończenia takiego kursu.

Przepisy ww. rozporządzenia zawierają wiele innych możliwości, w tym możliwość zachowania nabytych kwalifikacji, zgodnych z przepisami prawa obowiązującymi przed wejściem w życie tegoż rozporządzenia. Należy jednak zauważyć, że posiadanie certyfikatu Teaching Knowledge Test nie potwierdza ani przygotowania merytorycznego, ani przygotowania pedagogicznego w myśl przepisów powyższego rozporządzenia. Nie pozwala też na zachowanie kwalifikacji nabytych, gdyż także w uchylonych już przepisach wskazany powyżej certyfikat takich kwalifikacji (w tym przygotowania pedagogicznego) nie dawał.



Źródło: wskazane akty prawne.

Poradnia Prawa Oświatowego 

Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty. 

INFORMACJE KONTAKTOWE


Tel +48 789 583 585 (sekretariat)

Tel +48 603 627 389 (koordynator)


E-mail: edukacja.arek@gmail.com

E-mail: sekretariat.arek@gmail.com

GODZINY PRACY

Od poniedziałku do piątku:

Sekretariat 9:00 - 17:00

Koordynator 15:00 - 19:00

Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.