Jakich zajęć rodzic może oczekiwać w szkole?


Autor: Magdalena Palowska-Trzebuniak


To, co system oświaty powinien zapewnić każdemu dziecku zostało określone w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), a rozwinięte w ustawie oraz aktach wykonawczych do ustawy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa szkoła zapewnia uczniom realizację:

- zajęć edukacyjnych zgodnych z ramowym planem nauczania określonym dla danego typu szkoły;

- zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna, organizuje ją dyrektor na wniosek określonych podmiotów): zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się; zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych;

- zajęć do dyspozycji dyrektora szkoły, w tym zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęć związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów;

- dodatkowych zajęć edukacyjnych (organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców), w tym zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania (organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może dodatkowo przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału/grupy międzyoddziałowej/grupy międzyklasowej w danym roku szkolnym);

- zajęć wynikających z konieczności organizacji kształcenia specjalnego w szkole, w tym w szczególności zajęć rewalidacyjnych;

- zajęć z religii/etyki, organizowanych na życzenie rodziców/pełnoletnich uczniów;

- doradztwa zawodowego, w tym zajęć z tego zakresu;

- zajęć świetlicowych (szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne);

- zajęć umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;

- zajęć wychowania do życia w rodzinie.

Wymiar zajęć realizowanych w danym typie szkoły określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r. poz. 639 z późn. zm.).

Szkoły, w zależności od typu, mogą być zobligowane również do realizacji innych zajęć lub zajęć w innym wymiarze, np. w ramach oddziałów sportowych czy międzynarodowych.

Ponadto, szkoła może prowadzić jeszcze inne zajęcia (powinien to regulować statut).

Należy zauważyć, że zgodnie z art.  84 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, stąd też jeżeli rodzice są zainteresowani wprowadzeniem jakich zajęć do szkolnego zestawu planów nauczania lub realizacją jakichś zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęć związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów, to powinni wystąpić w tej kwestii za pośrednictwem rady rodziców do odpowiedniego organu.

Innymi słowy to czy w szkole będą realizowane jakieś „zajęcia dodatkowe” zależy w dużej mierze od woli i determinacji rodziców (ale także uczniów, którzy również mogą o to wnioskować jako samorząd uczniowski).



Źródło: wskazane powyżej akty prawne oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).

Poradnia Prawa Oświatowego 

Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty. 

INFORMACJE KONTAKTOWE


Tel +48 789 583 585 (sekretariat)

Tel +48 603 627 389 (koordynator)


E-mail: edukacja.arek@gmail.com

E-mail: sekretariat.arek@gmail.com

GODZINY PRACY

Od poniedziałku do piątku:

Sekretariat 9:00 - 17:00

Koordynator 15:00 - 19:00

Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.