Czy szkoła musi dostosować budynek do potrzeb osób niepełnosprawnych i realizować wymogi dostępności?


Autor: Magdalena Palowska-Trzebuniak


Zgodnie z art.  68 ust. 1 pkt 3, 7 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), dyrektor szkoły m.in. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego, wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych, odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.

Z kolei, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 5 przywołanej powyżej ustawy, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, a do jego zadań należy w szczególności: zapewnienie warunków działania szkoły, zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie, wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

          Do przepisów szczególnych, do których przestrzegania zobowiązana jest szkoła, zalicza się np. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2240). Przepisy tej ustawy mają na celu stworzenie osobom ze szczególnymi potrzebami, czyli m.in. osobom z niepełnosprawnościami, warunków do samodzielnego i komfortowego korzystania z budynków i usług publicznych (w tym szkół). Warto podkreślić, że taką osobą może być uczeń, ale również rodzic czy opiekun prawny, nauczyciel oraz pracownik niepedagogiczny.

Szkoły są w związku z powyższym zobowiązane do zapewnienia co najmniej minimalnej dostępności, czyli zapewnienia:

·        dostępności architektonicznej, czyli przestrzeni wolnej od barier architektonicznych, zapewniających swobodne przemieszczanie się;

·        dostępności cyfrowej, czyli takiego przygotowania strony internetowej, które ułatwi poruszanie się po niej i zdobywanie informacji również osobom z niepełnosprawnościami;

·        dostępności informacyjno-komunikacyjnej, czyli zapewnienia informacji na temat tego jakie zadania wykonuje dany podmiot np. w postaci nagrania w polskim języku migowym dla osób głuchych, informacji w tekście łatwym do czytania, np. dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dostępność w tym zakresie obejmuje także umożliwienie komunikacji ze szkołą w sposób dogodny dla osoby ze szczególnymi potrzebami, np. poprzez wiadomość SMS czy przy użyciu usługi tłumaczenia migowego online.

Zapewnienie dostępności w minimalnym zakresie jest obowiązkiem szkoły za brak realizacji którego ww. ustawa przewiduje określone sankcje.

Szkoły podlegają również przepisom ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1440), z której także wynikają dla nich konkretne obowiązki.

Z kolei zgodnie z § 54 i § 55 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225), budynek użyteczności publicznej (a więc szkoła, przedszkole) oraz każdy inny budynek mający najwyższą kondygnację z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt więcej niż 50 osób, w których różnica poziomów posadzek pomiędzy pierwszą a najwyższą kondygnacją nadziemną, niestanowiącą drugiego poziomu w mieszkaniu dwupoziomowym, przekracza 9,5 m, należy wyposażyć w dźwig osobowy. W budynku użyteczności publicznej, wyposażonym w dźwig, należy zapewnić dojazd z poziomu terenu i dostęp na wszystkie kondygnacje użytkowe osobom niepełnosprawnym. W budynku użyteczności publicznej, niewymagającym wyposażenia w dźwig, należy zainstalować urządzenia techniczne zapewniające osobom niepełnosprawnym dostęp na kondygnacje z pomieszczeniami użytkowymi, z których mogą korzystać. Przepisy rozporządzenia (zgodnie z § 2 ust. 1) stosuje się przy projektowaniu, budowie i przebudowie oraz przy zmianie sposobu użytkowania budynków oraz budowli nadziemnych i podziemnych spełniających funkcje użytkowe budynków, a także do związanych z nimi urządzeń budowlanych.

Jeżeli szkoła nie jest dostosowana do warunków umożliwiających kształcenie uczniów niepełnosprawnych to dyrektor, zgodnie z przywołanymi tutaj przepisami, powinien zgłosić organowi prowadzącemu konieczność modernizacji obiektu szkolnego, w tym wyposażenia go w odpowiedni sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, utworzenia specjalistycznych gabinetów i sal terapeutycznych, zapewnienia opieki psychologiczno-pedagogicznej i medycznej zgodnie z potrzebami dzieci i młodzieży. Organ prowadzący powinien zaś zapewnić odpowiednie warunki działania szkoły, w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki zgodnie z potrzebami dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Organ prowadzący powinien również przeprowadzić niezbędne remonty, zlikwidować bariery architektoniczne oraz wyposażyć szkołę w pomoce dydaktyczne i sprzęt zgodnie z potrzebami osób niepełnosprawnych zgłoszonymi przez dyrektorów.

Należy też zauważyć, że zgodnie z art.  84 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, stąd też może wnioskować o wykonanie podjazdów czy wind.


Źródła: wskazane akty prawne.

Poradnia Prawa Oświatowego 

Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty. 

INFORMACJE KONTAKTOWE


Tel +48 789 583 585 (sekretariat)

Tel +48 603 627 389 (koordynator)


E-mail: edukacja.arek@gmail.com

E-mail: sekretariat.arek@gmail.com

GODZINY PRACY

Od poniedziałku do piątku:

Sekretariat 9:00 - 17:00

Koordynator 15:00 - 19:00

Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.