Zgodnie z podstawą programową np. dla liceum ogólnokształcącego, szkoła „ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów, m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach”. W podstawie programowej dla m.in. liceum stwierdzono, że „każda sala lekcyjna powinna mieć dostęp do internetu, uczniowie i nauczyciele powinni mieć zapewniony dostęp do pracowni stacjonarnej lub mobilnej oraz możliwość korzystania z własnego sprzętu. Wszystkie pracownie powinny być wyposażone w monitor interaktywny (z wbudowanym komputerem i oprogramowaniem) lub zestaw: komputer, projektor i tablica interaktywna lub ekran”.
W podstawie programowej dla liceum z informatyki określono następujące warunki i sposób jej realizacji: „podczas zajęć (…) uczeń ma do swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do internetu i aplikacji użytkowych zapewniających realizację zagadnień podstawy programowej. Zaleca się wspomaganie zajęć informatycznych pracą na platformie do e-nauczania, na której nauczyciel może umieszczać swoje materiały elektroniczne do zajęć – uczniowie oraz nauczyciel powinni na tej platformie mieć swoje indywidualne miejsce”. Pracownie komputerowe powinny być wyposażone w sposób zapewniający możliwość realizacji wymagań określonych w podstawie programowej.
Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, „uczniowie realizują projekty i rozwijają kompetencje zespołowego rozwiązywania problemów pochodzących z różnych dziedzin” – przy użyciu dostępnego oprogramowania. W podstawie programowej z informatyki dla szkoły podstawowej określono, że „podczas zajęć każdy uczeń powinien mieć do swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do internetu i odpowiednim oprogramowaniem. W trakcie prac nad projektami (indywidualnymi lub zespołowymi) uczniowie powinni mieć również możliwość korzystania z komputerów lub innych urządzeń cyfrowych, w zależności od potrzeb wynikających z charakteru zajęć, realizowanych celów i tematów”.
Za wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych odpowiada, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy - z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), organ prowadzący.
Jeżeli organ prowadzący nie realizuje ww. obowiązku i nie zapewnia sprzętu i pomocy dydaktycznych (w tym np. oprogramowania), które gwarantowałyby realizację podstawy programowej i przyjętego w szkole programu nauczania z informatyki, to, zgodnie z art. art. 84 ust. 1 przywołanej powyżej ustawy, rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
Źródło: wskazane akty prawne.
Poradnia Prawa Oświatowego
Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty.
INFORMACJE KONTAKTOWE
Tel +48 789 583 585 (sekretariat)
Tel +48 603 627 389 (koordynator)
E-mail: edukacja.arek@gmail.com
E-mail: sekretariat.arek@gmail.com
GODZINY PRACY
Od poniedziałku do piątku:
Sekretariat 9:00 - 17:00
Koordynator 15:00 - 19:00
Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.