Jak uchwalić zmiany w statucie szkoły lub nowy statut?


Autor: Magdalena Palowska-Trzebuniak


W przypadku projektowania i uchwalania zmiany statutu szkoły można wyróżnić dwa etapy postępowania: przygotowanie nowego statutu albo zmian w statucie przez radę pedagogiczną i uchwalenie statutu lub jego zmiany w drodze uchwały rady szkoły – lub, gdy w szkole rada szkoły nie funkcjonuje – uchwały rady pedagogicznej. Tryb ten reguluje art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), który stanowi, że rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. Zgodnie z art. 82 ust. 2 ww. ustawy w szkołach, w których rada szkoły nie została powołana, jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.

Przepisy prawa oświatowego nie regulują w sposób szczególny trybu podejmowania uchwały w sprawie statutu lub jego zmian – powinien on być określony np. w regulaminie rady pedagogicznej. Zgodnie z art. 73 ust. 1 ww. ustawy. uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów  w obecności co najmniej połowy jej członków. Przyczyn podjęcia postępowania w sprawie zmiany statutu może być wiele, np. wejście w życie nowych regulacji prawnych, zalecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, ale też uznanie, że przepisy statutowe są niezgodne z przepisami ustaw czy rozporządzeń lub regulują pewne kwestie w sposób zbyt szczegółowy, który utrudnia zwykłe funkcjonowanie społeczności szkolnej.

W przypadku statutu zespołu sytuacja nie jest oczywista. Zgodnie z doktryną i orzecznictwem, należy uznać, że rada pedagogiczna nie ma uprawnień do zmiany statutu zespołu szkół. Takie kompetencje ma organ prowadzący, który jednak może w statucie zespołu wskazać organ, który uchwala zmiany w tymże statucie. Jeżeli wskaże radę pedagogiczną - wówczas rada posiada taką kompetencję.

W praktyce szkolnej w statucie zwykle podaje się podstawę prawną, na której zbudowano statut. Należy jednak zauważyć, że nie jest to błąd, ale podstawę prawną należałoby raczej wskazać w uchwale rady pedagogicznej czy rady szkoły, w której przyjmuje się zmiany do statutu czy którą przyjmuje się nowy statut.

Redagując statut szkoły warto zapoznać się i stosować przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. 


Źródło: wskazane akty prawne.

Poradnia Prawa Oświatowego 

Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty. 

INFORMACJE KONTAKTOWE


Tel +48 789 583 585 (sekretariat)

Tel +48 603 627 389 (koordynator)


E-mail: edukacja.arek@gmail.com

E-mail: sekretariat.arek@gmail.com

GODZINY PRACY

Od poniedziałku do piątku:

Sekretariat 9:00 - 17:00

Koordynator 15:00 - 19:00

Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.