Czy dyrektor szkoły może nie zatrudnić nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne?



Autor: Magdalena Palowska-Trzebuniak


Zadania szkoły związane z organizacją kształcenia specjalnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1309). W kontekście zadanego pytania, które dotyczy szkoły ogólnodostępnej i ucznia z Zespołem Aspergera, należy zauważyć, że na podstawie § 5 ww. rozporządzenia szkoły zapewniają m.in. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Na podstawie § 7 ust. 2 przywołanego powyżej rozporządzenia, w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. „nauczyciele wspomagający”)  lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Określenie „zatrudnia” oznacza, że jest to obligatoryjne. Nauczyciele ci prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET); prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym; uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych; udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym; prowadzą inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

Dyrektor szkoły, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET-ach, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez tzw. „nauczycieli wspomagających”, lub w których nauczyciele ci uczestniczą. Specjaliści i pomoc nauczyciela realizują zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły.

W przepisach prawa nie określono wymiaru godzin realizowanych przez tzw. „nauczycieli wspomagających”, dlatego też decyzja w zakresie liczby zatrudnianych tzw. „nauczycieli wspomagających” oraz wymiarze realizowanych przez nich godzin należy do dyrektora szkoły, który ustala wykonywane przez nich zadania, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych. Jednakże w związku z tym, że szkoła obowiązana jest zapewnić realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor szkoły musi zapoznać się z treścią orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i zatrudnić odpowiednią osobę, w odpowiednim wymiarze godzin i określić jej takie zadania, które zagwarantują realizację wskazań poradni.

Okres zatrudnienia takiej osoby (tzw. „nauczyciela wspomagającego”, specjalisty czy pomocy nauczyciela) powinien być zgodny z okresem nauki ucznia, który posiada orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy także zauważyć, że przepisy prawa nie przewidują możliwości wyboru tzw. „nauczyciela wspomagającego” przez rodziców, jak również rezygnacji z pracy takiego nauczyciela z dzieckiem. 

Ponieważ organizacja zajęć w ramach kształcenia specjalnego podlega ocenie w ramach nadzoru pedagogicznego to, zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) w trybie określonym przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 z późn. zm.), nadzór ten sprawuje kurator oświaty. Kurator oświaty co prawda nie rozpatruje skarg na dyrektorów szkół (to zadanie rady gminy), jednak w trybie nadzoru pedagogicznego może wydać dyrektorowi odpowiednie zalecenia. 


Źródło: wskazane akty prawne. 

Poradnia Prawa Oświatowego 

Poradnia to jednostka Stowarzyszenia Akademia Rozwoju Edukacji Kreatywnej powstała w 2022 roku, która ma na celu upowszechnianie wśród uczniów, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół wiedzy z dziedziny prawa oświatowego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prawem oświatowym, by polska edukacja była lepsza, a prawa uczniów przestrzegane, by szkolne społeczności miały szansę lepiej poznać funkcjonujący system oświaty. 

INFORMACJE KONTAKTOWE


Tel +48 789 583 585 (sekretariat)

Tel +48 603 627 389 (koordynator)


E-mail: edukacja.arek@gmail.com

E-mail: sekretariat.arek@gmail.com

GODZINY PRACY

Od poniedziałku do piątku:

Sekretariat 9:00 - 17:00

Koordynator 15:00 - 19:00

Strona stworzona za pomocą kreatora stron www Manifo.com przez Fundację Rybnicką. Wszelkie prawa zastrzeżone 2023.